Kerana-Nya,

Monday, January 12, 2015

Catatan Hati #1 - Cerita Cinta

Bismillahirrohmannirrohim.

Ceritanya bermula lebih kurang tiga tahun yang lalu. Bila aku tanya Kak Dyll (a very special person of mine ;p) apa perasaan bila dia mula-mula menjejakkan kaki ke Daarut Tauhiid (DT)?

"Bila jejak je kaki ke Daarut Tauhiid, hati rasa nyaman je. Tenang je, " kata Kak Dyll. 

Sejak dari itu, aku mula menanamkan azam untuk ke sana. Aku mahu rasa kenyamanan itu. Aku mahu rasa ketenangan itu. Tetapi atas beberapa kekangan, niatku terpaksa dihentikan dahulu.

Sehinggalah beberapa bulan yang lepas, keinginan aku untuk je DT kembali memuncak.

Hati aku berdoa, hati aku merintih,
Mohon Allah permudahkan jalan untuk aku ke sana,
Mohon Allah lembutkan hati mak ayah untuk mengizinkan anaknya ini ke sana,
Mohon Allah tunjukkan apa yang terbaik buat diriku.

Saban hari aku lawati website DT, tengok apa program yang boleh aku ikut, tengok tarikh pengambilan baru. Saban hari aku menghubungi pihak DT namun gagal. Kecewa kejap.

Dan malam itu aku bermimpi. Aku bermimpi aku dapat menghubungi pihat DT. Keesokan harinya, aku cuba. Alhamdulillah.. Akhirnya aku dapat berhubung dengan pihak DT!

Sejak itu,
Setiap urusanku dipermudahkan.
Allah menitipkan aku seorang teman untuk menemani aku ke sana,
Allah melembutkan hati mak dan ayahku yang telah mengizinkan anaknya ke sana,
Allah mengabulkan doaku di saat aku mempunyai wang yang cukup untuk biaya dan belanja di sana,
Allah mendengarkan doaku, Allah perkenankan doaku.
Dan pertolongan dari-Nya tidak sedikit. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Tiga minggu selepas kejadian,
Aku tiba di Daarut Tauhiid.
Di saat aku menjejakkan kaki di sana,
Aku rasa kenyamanan itu. Aku rasa ketenangan itu.
Lalu aku jatuh cinta.

Bersambung...

No comments: